IlseinEngeland.reismee.nl

Keep calm and carry on

Lieve allemaal,

Het is alweer twee weken geleden dat ik voor het laatst geschreven heb dus het is de hoogste tijd voor een nieuw verhaal!

Laat ik maar even beginnen met mijn school. Donderdag 11 oktober had ik namelijk een engelse test. Het ging erg goed en het bleek dat ik het hoogste niveau heb. Ik was best enthousiast want het was een leuke school, niet erg ver van mijn huis (15 minuutjes fietsen) en het de cursus is ook nog eens gratis (omdat ik onder 19 ben). Toen ik de papieren aan het invullen was kwam ik erachter dat ik een national insurance number nodig had. Die heb ik natuurlijk niet, aangezien ik hier niet werk. Het is een uitwisselingsprogramma en geen werkprogramma (het au pair zijn). Ik betaal namelijk geen belasting, ik krijg alleen zakgeld. Dit werd wel een beetje een probleem want ik had dat nummer echt nodig om de cursus te kunnen volgen. Ik heb gelijk Smartaupairs gemaild en zij zouden contact opnemen met de school. Ik kreeg een paar dagen later een mailtje terug met het bericht dat ze veel moeite hadden gedaan om het goed uit te leggen en om mij zonder het nummer aan te melden, maar dit ging helaas niet. Ik ga nu dus nog even uitvogelen hoe het zit met het NI-nummer en anders moet ik op zoek gaan naar een andere school!

Nu even genoeg over school :) Zaterdag 13 oktober heb ik 's middags geluncht met Lisa, Patrycja en Marie in Leicester. Het was erg gezellig omdat ik ze al zo lang niet had gezien! Daarna hadden we nog even geshopt en vervolgens ben ik naar huis gegaan. Zondag had ik afgesproken met Sabrina in Bedford. Deze plaats zag er best leuk uit op foto's, en aangezien het tussen ons in ligt leek dit een geschikte plek. Helaas was het niet zo'n leuke stad als gedacht. Er was heel weinig te doen en alle musea/tourist information/gallerijen waren dicht. We hebben wel heerlijk langs de rivier gelopen want het was fantastisch weer. Daarna hebben we nog wat door de stad gelopen en lekker gegeten. Het was al met al een hele leuke dag :-)

Maandag had ik een hele rustige dag. Ik heblekker uitgeslapen, hardgelopen en series gekeken. 'S avonds had ik met Patrycja afgesproken om naar de musical 'Finding Neverland' te gaan. Het was echt zo prachtig!! Heb ontzettend genoten.. de engelse taal, de engelse liedjes, de schattige kinderen, een echte hond op het toneel, het prachtige decor... het was echt een sprookje. Over een paar weken gaat deze musical naar West End in Londen, dus ik ben erg blij dat we dit nog voor zo'n lage prijs (24 pond) en in Leicester hebben kunnen zien! Patrycja had me weer met haar auto teruggebracht dus dat was helemaal top.

Die week erna heb ik een normale werkweek gehad. De routine zat er nog steeds in dus dat was helemaal prima. Ik kreeg wel steeds meer zin in zaterdag 20 oktober want dat was de dag dat mijn ouders kwamen!! Zaterdagochtend werd ik heel fijn wakker. De kinderen kwamen mijn kamer binnen en na wat geknuffel had ik ze geholpen om aan te kleden etc. Daarna ben ik nog één keer met de stofzuiger door het huis gegaan om papa en mama zo goed mogelijk te ontvangen haha! Toen Sam en ik op de wii aan het spelen waren werd er ineens op het raam geklopt: daar stond papa dan! Erg raar om ze weer te zien, maar o zo fijn. Ze hadden kadootjes voor me meegenomen (bedankt voor de pepernoten, chocoladeletter, oliebollen,legging en het hollandse pakket!!) en ook voor het gezin. Sam was eerst heel verlegen maar dat ging later beter. We hebben ze samen naar granny en granddad gebracht. Die ontmoeting was ook heel leuk. Vond het erg leuk om mama en papa voor te stellen aan granny en granddad want ze spelen een hele grote rol in mijn leven hier. Na een kopje engelse thee (wat papa geloof ik niet zo heel erg lekker vond haha) zijn we naar Birmingham geweest. Papa wou namelijk graag naar een voetbalwedstrijd. Dat was een reden voor mama en ik om lekker een meidenmiddagje te houden. We hebben geshopt en ge high tea't (hoe spel je dit?!). Na Birmingham zijn we naar Leicester teruggegaan om in te checken in papa's en mama's hotel. Het was echt een heel schattig hotel, helemaal in de oude engelse pub stijl. We hebben daar dan ook lekker gegeten en vervolgens hebben ze mij weer naar huis gebracht.

Zondagochtend kwamen papa en mama mij ophalen want we gingen naar Cambridge. Dit is een stad die ik al heel lang wou bezoeken, en ik heb het mooi bewaard voor dit weekend :) Het is een stad van de universiteiten, de studenten en de prachtige historische gebouwen. Na de auto geparkeerd te hebben (wat nog best een avontuur was) zijn we naar het centrum gelopen. We kwamen langs een restaurant van Jamie Oliver. Wat erg leuk was, was dat er kruidenplanten groeiden in de bloembakken voor het raam. Het rook erg lekker! Ik ben van plan om zeker nog een keer inéén van zijn restaurants te eten. Toen we in het centrum waren hebben we eerst wat gegeten in een restaurant. Erg lekker was het. Daarna zijn we wat wezen winkelen. We hebben een ontzettend leuke winkel ontdekt waar ze zelf fudge maken. Het werd ook echt in de winkel gemaakt, erg leuk om te zien. Mama en papa hebben een paar plakken handgemaakte fudge meegenomen, we waren allemaal erg enthousiast. Papa zag er natuurlijk (met zijn ondernemers-mind) gelijk weer een markt in voor Nederland. Na het shoppen is papa de pub in gedoken en hebben mama en ik een tour gekregen door Cambridge. De tour duurde 2 uur en het was prachtig! Een leuke engelse dame vertelde over de geschiedenis, de gebouwen, de universiteiten en het studentenleven. Erg de moeite waard! Na de tour zijn we samen met papa wat gaan drinken in The Eagle. Dit is een beroemde engelse pub omdat daar de studeten die DNA hadden ontdekt (in Cambridge) daar altijd kwamen. Dus nadat zij DNA hadden ontdekt (de mensen in de pub noemden het daar 'the meaning of life') zijn ze gezellig wat gaan drinken in de pub. De pub is erg gezellig, moet je echt heen gaan als je in Cambridge bent! Zit midden in het centrum :-) Na het dagje Cambridge zijn we naar Leicester teruggegaan. Het was namelijk nog 1,5 uur rijden. We hebben sushi gegeten en dat was zo lekker! Wist eigenlijk niet dat ik dit zo lekker vond, haha. Weer een hele ontdekking.

Maandag was dan de dag dat we naar Londen gingen. 'S morgens vroeg stonden papa en mama voor de deur. We zijn toen naar Cockfosters gereden (laatste metrostation op de piccadily line) om daar de auto te parkeren. Kost maar 4,50 pond voor de hele dag, geen geld!! Vanaf daar hebben we de metro gepakt en stapten we uit midden in Picadilly Circus. Je weet wel, met de grote reclame billboards en het standbeeld. Papa was helemaal onder de indruk, leuk om te zien. We zijn door Regent Street gelopen, dat is een erg mooie en dure winkelstraat, de straat naast Oxford Street. Vervolgens hebben we in een pub geluncht. Na de lunch zijn we naar Green Park gelopen om vervolgens Buckingham Palace te zien. Dit was voor mij geloof ik de vijfde keer dat ik daar was maar dat maakt niet uit :) Papa moest het namelijk ook gezien hebben :) Vanaf daar hebben we de metro gepakt naar de Tower Bridge. We liepen langs de Tower of London en mama en ik hebben afgesproken dat we dat nog een keer gaan bezoeken. Papa houdt namelijk niet zo van musea haha. Dit is voor mama weer een reden voor een weekend Londen volgend jaar :-) De Tower Bridge was leuk omdat je zo een leuk uitzicht had over de Theems. Vervolgens hadden we weer de metro gepakt richting de London Eye. Het was erg mistig maar papa wou er per se in. Ik zei natuurlijk geen nee :-) Eerst hadden we nog een London Eye 3D experience. Het was een filmpje van 10 minuten denk ik met een 3D bril op. Je ziet zo veel van Londen. Eigenlijk vond ik dit nog heel erg leuk!! Ze speelden niet alleen met beeld maar ook met geuren in de zaal, en je voelde waterdruppels als het bijvoorbeeld regende in het filmpje. De london eye zelf was erg leuk. Papa zat erg na te denken hoe die hele construcitie in elkaar zit en hij kwam er maar niet uit. Arme papa, haha. We vonden het allemaal erg leuk :-) Na de London Eye is papa het casino ingedoken en mama en ik hebben geld uitgegeven in Regent Street. Vervolgens hebben we gegeten in een pizzeria vlakbij picadilly circus en hebben we als toetje bij de winkel van Ben en Jerry's een ijsje gehaald. Ik vind het zelf erg indrukwekkend en mooi om Londen te zien als het donker is. Er zijn zoveel mensen en lichtjes.. het is gewoon prachtig. De hele metro ervaring was voor papa ook heel iets nieuws. Mama en ik waren al vaker met de metro geweest maar papa nog niet. Hij vond het geloof ik erg handig en ook wel leuk :-)

Dinsdag voelde ik me een beetje raar. De ochtend had ik de kinderen en rond 11 uur kwamen papa en mama langs. Ja ja, de kinderen hebben hier ook vakantie.... leuk voor hen maar voor mij is het toch even aanpoten haha. De hele dag 2 rondspringende kabouters om je heen, het is ook wat. We zijn met papa en mama wezen lunchen in Leicester wat de kinderen erg leuk vonden. Na Leicester nog even te hebben bekeken zijn we weer terug naar huis gegaan. Toen was het moment toch echt daar, het afscheid...

Ik vond het heel raar omdat ik eigenlijk normaalgesproken geen heimwee heb. Natuurlijk mis je op sommige momenten sommige personen maar het was nooit vervelend. Dinsdagmiddag was het wel vervelend. Ik had gewoon zo'n leuk weekend gehad en dan moet je weer dag dag zeggen voor twee maanden.. Het is denk ik meer dat je normaalgesproken niet 'proeft' hoe het voelt als je ouders hier ook zijn. Dan is het leven hier gewoon goed en mis je ze niet zo zeer. Maar als je even hebt geproefd hoe het is als ze er wel zijn, tja, dat is toch anders. Daar stond ik dan, met de tranen over mijn wangen lopend zwaaien naar papa en mama. Toen ze de hoek om waren kreeg ik een dikke knuffel van Sarah en de kinderen. Dat hielp wel heel erg. Toch was ik die dag nog best een beetje verdrietig. Ik denk ook dat het komt omdat ik zo had genoten van het weekend en nu is het voorbij. Zo'n gevoel had ik.Ach dit hoort er ook bij :-)

Verder is deze week prima gegaan. Ik voel me weer helemaal goed! De dagen waren wel lang omdat de kinderen dus vakantie hebben. Gisteren hadden we samen met granny en granddad het konijnenhok in elkaar gezet. Ja ja, je hoort het goed. The rabbit house........ er komen 2 jonge konijntjes bij ons wonen!! Super lief natuurlijk. Gek is wel dat mijn eerste gedachte was: en wie moet het hok dan schoonmaken...? ;) Sarah zei dat zij en Erin voor de konijnen gaan zorgen en dus ook het hok gaan schoonmaken.. nou ik moet het nog zien haha. Ik denk dat we volgende week de konijntjes gaan ophalen uit het asiel :-) Wel erg lief hoor. Ik hoop dat Wilma (onze kat) er een beetje goed mee overweg kan. Gisteravond heb ik samen met Sarah X factor USA gekeken, erg gezellig. Ben erg blij met zo'n leuke familie waarmee ik kan lachen en huilen :-) Volgende week komt de routine weer terug waar ik erg blij mee ben, ik houd jullie op de hoogte!

Een hele dikke kus voor al mijn lieve, hardwerkende vriendinnen,kennissenen familie in Nederland! En natuurlijk mijn lieve kat Ips. Speak soon! X

Ilse

Heeeey Ils!

Je weet dat ik altijd je blogs lees, en nu reageer ik weer een keertje!:-)

Fijn dat je zo'n leuk weekend met je ouders hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat het inderdaad naar is als je ze vervolgens weer voor 2 maanden moet missen. Zoals je het zelf zegt, je hebt kunnen 'proeven' aan hoe het is als zij er wél zijn. Als ze er niet zijn, weet je namelijk niet beter. Maar gelukkig gaat het nu weer goed met je, mede dankzij je super lieve familie!
Echt leuk dat je van je ouders die cadeaus kreeg met dat Hollandse pakket:p alles al op? Haha. En kennen de kinderen eigenlijk pepernoten? (Hoe zou je dat noemen in het engels..: Pepper nuts?) ;-)

Nou liefie, ik ga weer verder ploeteren voor de tentamens van volgende week, we moeten binnenkort maar weer eens even skypen en kijken wanneer we allebei ruimte hebben om te meeten (in Engeland natuurlijk!)

Miss you! X je naamgenootje

mommy

Hi there,

Wat een verhaal weer, erg leuk om te lezen, het is net of ik er bij was.... haha
Heb erg genoten van Engeland in de herfst. Was fijn om een paar dagen met je op te trekken en mooi om te zien hoe je daar al ingeburgerd bent, je plek en draai hebt gevonden.
Terugreis ging goed, heb nog behoorlijk ingeslagen op de boot met toblerone en baileys, helemaal fout natuurlijk. Maar ja, de ponden moesten op....
Alhoewel, in maart hoop ik je weer op te zoeken! London, here we come again.....
Hugs & love,
mom

Ilse

Wat een lieve reacties!

Ils: Ja het was inderdaad lastig maar het gaat weer helemaal goed met me :) Haha nou de chocoladeletter is al wel op, je weet hoe ik ben met chocola.. maar de pepernoten zijn er nog hoor! Mama en papa hadden ontzéttend veel pepernoten meegenomen haha, dus hopelijk duurt het nog even voordat dat op is :) De kinderen kennen ze niet! Ik heb maar uitgelegd dat het 'little biscuits' zijn, en ze vonden het heel lekker. De chocoladeletter van de kinderen is ook al op haha. Sam was helemaal onder de indruk: WOOW such a big S!!! :O
Lijkt me super om wat af te spreken, gelukkig hebben we nog genoeg tijd om dat te regelen :) Heel veel succes met je tentamens lieverd! Denk aan je en mis jou ook xxxx

Mam: Ik heb ook zo genoten! Fijn dat jullie het ook zo naar jullie zin hebben gehad :) Haha ik had al op Facebook wat foto's gezien van Ben.. ach mag ook wel een keertje :) Is de fudge al op? En hoe vindt Char de trui? En Ben de chocola? Kon ze vast wel waarderen haha ;)
Ik hoop je ook weer in Londen te zien in maart!! Verheug me er nu al op :) Maar eerst is het tijd voor christmas shoppen in Londen, Bath, Oxford en York... ook al zo veel zin in. En daarna kom ik natuurlijk ook even een weekje thuis. Succes met werken en een hele dikke knuffel en kus!! X

Tante Auk :-)

Ha Ilse,
Leuk om je verhalen weer te lezen! Fijn dat het zo gezellig was met paps en mams. Leuk hoe je zo iedere keer meer te zien krijgt van Engeland.
Veel plezier en schrijf ze! Dikke kus van mij!!

Laura

Heeee Ilse,
Elke keer weer een mooi verhaal :), we lezen het allemaal hier thuis haha, ik had je natuurlijk al gesproken op whatsapp en was alweer een beetje op de hoogte. Binnenkort maar weer een keer Skypen. Blijven schrijven :)!
Dikke kus vanuit Dalfsen!